Lakes on Titan

Ruimtesonde vangt unieke glimp op van meren op Titan

Planetologen hebben ontdekt wat er zich op het oppervlak van de grootste maan van Saturnus, Titan, bevindt. De maan gaat schuil achter oranje wolken, maar nu heeft een ruimtesonde een glimp opgevangen van wat eronder ligt.

De grootste Saturnusmaan, Titan, gaat schuil onder oranje wolken, maar toen de sonde Cassini van NASA er in de late zomer van 2013 een paar keer langsscheerde ving hij een glimp op van de meren rond het noordelijk halfrond van de maan.

Meren van methaan en ethaan

Tot voor kort kenden de onderzoekers alleen vage, versnipperde opnamen van het gebied. Maar door gaten in het wolkendek wist Cassini infraroodfoto’s te maken, die nu zijn gecombineerd tot een mozaïek dat de astronomen een uniek kijkje geeft in de aard van de meren.

Deze bestaan uit de vloeibare koolwaterstoffen methaan en ethaan. Ze zijn al langer het onderwerp van aandacht, want Titan is de enige plek in het zonnestelsel buiten de aarde waar astronomen vloeistof op het oppervlak hebben gevonden.

Cassini bracht bodem van Titan in kaart

Met behulp van de radargegevens van Cassini hebben planetologen de eerste hoogtekaart gemaakt van Titan, de maan van Saturnus die schuilgaat onder een dicht wolkendek in de atmosfeer.

Klik op de afbeelding voor een grotere variant