Lunokhod 1

Astronomen vinden achtergelaten robot

40 jaar oude Russische maanwagen levert kennis over het binnenste van de maan.

14 oktober 2010

Op 17 november 1970 is de Russische maanwagen Loenochod 1 op de maan geland. Het was de eerste robot die een andere planeet bezocht. Hij reed een klein jaar op de maan rond en maakte daar opnamen voordat het contact werd verbroken. Maar hier eindigt het verhaal van de Loenochod 1 niet, want astronomen van de University of California in San Diego vonden de robot terug. Ze ontdekten hem op foto’s die zijn gemaakt door de Lunar Reconnaissance Orbiter die op geringe hoogte rond de maan vliegt.

Nu kan de Loenochod 1 de onderzoekers van dienst zijn. Hij heeft namelijk een reflector – een soort spiegel die het licht in precies dezelfde richting terugkaatst als waar het vandaan komt. De onderzoekers richtten er een krachtige laserstraal op, en tot hun grote verbazing werd het signaal teruggekaatst.

De astronomen ontvingen al signalen van de vier andere reflectoren die zo’n 40 jaar geleden op de maan werden achtergelaten. Met behulp van lasermetingen vergaren ze veel kennis over de baan van de maan om de aarde en de samenstelling van het binnenste van de maan.

De vijfde reflector, die nu is gevonden, vult de informatie van de andere reflectoren aan, en de wetenschappers hopen met de Loenochod 1 vooral meer inzicht te krijgen in de vloeibare kern van de maan. Ze kunnen nu exacter meten hoe sterk het oppervlak van de maan ‘bobbelt’ door de zwaartekracht van de aarde. Die ‘bobbels’ leveren informatie op over de afmetingen en de dichtheid van de kern.