Gaffertape, vuilnisemmer

6 redenen dat gaffertape heerst – ook in de ruimte

Gaffertape trekt zich niets aan van zwaartekracht en atmosfeer. Het werkt net zo goed in de ruimte als op aarde. Daarom gebruiken astronauten het al sinds het begin van de ruimtevaart tijdens dagelijkse en gevaarlijke situaties.

21 september 2016 door Casper Fauerholdt en Signe Sørensen

Een astronaut is nergens zonder een rol tape. 'Tape' stond zelfs op de officiële lijst van benodigdheden die NASA maakte voor alle maanmissies, van Apollo 11 tot 17 – zie bijvoorbeeld pagina 8 van de 'stowage list' van Apollo 17.

En je kunt talloze foto's vinden waarop te zien is hoe rollen gewone, aardse tape rondzweven op het ISS. Ze helpen tegen gewichtloosheid en kunnen het ruimtestation zelfs repareren.

Gaffertape en kapton tape

NASA gebruikt vooral twee soorten tape: de oude, vertrouwde gaffertape en zijn wat minder bekende neefje: kapton tape.

Kapton tape is een variant van elektrische tape, die isolerende eigenschappen heeft. Daarom wikkelen astronauten hun metalen gereedschappen geheel in kapton tape voordat ze ze gebruiken voor elektrische installaties.

Gaffertape heeft dan weer betere kleefeigenschappen dan kapton tape, en het is makkelijker om ermee te werken. Daarom gebruiken astronauten liever gaffertape wanneer dat mogelijk is.

Samen hebben de twee soorten tape astronauten uit allerlei penibele situaties gered in de ruimte.

In de eerste 10 seconden van dit fragment zie je hoe de astronaut Gene Cernan een maanwagentje dat miljarden gekost heeft repareert met een rolletje gaffertape.