Planet ved Alpha Centauri

Planeet ontdekt bij Alpha Centauri

Astronomen van ESA hebben een planeet in een baan om Alpha Centauri ontdekt, de ster die het dichtst bij ons zonnestelsel staat.

17 oktober 2012 door Søren Bjørn-Hansen

Dit is groot nieuws, want tot nu toe werd aangenomen dat Alpha Centauri planeetloos was. Het drievoudige sterrenstelsel Alpha Centauri ligt 4,3 lichtjaar bij ons vandaan.

De sterren Alpha Centauri A en B zijn respectievelijk iets warmer en iets koeler dan de zon, en ze worden omcirkeld door een zogeheten rode dwerg, Proxima Centauri. De nieuwe planeet is iets groter dan de aarde en bevindt zich in een baan om Alpha Centauri B.

Helaas staat de planeet te dicht bij zijn ster om leven te kunnen hebben. Maar het stelsel zou nog meer planeten kunnen bevatten, en mogelijk kennen andere sterrenstelsels miljoenen aardeachtige planeten die op de juiste afstand van hun ster staan.

Op een bezoekje aan de nieuwe planeet zullen we nog even moeten wachten. Zelfs het snelste ruimteschip dat we nu hebben zou er 50.000 jaar over doen om er te komen. Maar er wordt gewerkt aan een veel sneller sterrenschip, dat Alpha Centauri in 100 jaar zou kunnen bereiken.