Oudste sterrenstelselbotsing waargenomen

In de vroege kindertijd van het heelal botste een groep sterrenstelsels met zo’n hevige kracht dat het licht nu nog vanaf de aarde te zien is, al vond de gebeurtenis 11,4 miljard lichtjaren hiervandaan plaats. Onderzoekers van de universiteit van Californië in Irvine stelden met behulp van de Kecktelescoop in Hawaii vast dat cluster LBG-2377 is ontstaan bij de botsing tussen zeker drie sterrenstelsels. Het is de oudste en verste sterrenstelselbotsing die ooit is ontdekt. Volgens Jeff Cooke van de universiteit van Californië zijn er bij de botsing zo veel nieuwe, lichtgevende sterren ontstaan dat het cluster helderder is dan enig ander stelsel of cluster op die afstand. Hij schat dat de massa ervan tien keer zo groot is als die van de Melkweg, dat hij zal groeien en dan zal eindigen als een gigantisch cluster.