Ontdekte planeet lijkt op de aarde

Astronomen ontdekten een planeet die op de aarde in het beginstadium lijkt. De planeet ligt 424 lichtjaar ver in het zonnestelsel HD113766, dat zo’n 10 miljoen jaar oud is. De jonge rotsplaneet ligt te midden van een enorme ring van heet stof, die om een van de twee zonachtige sterren in het stelsel zweeft. Astronomen gaan ervan uit dat de stofring genoeg materiaal bevat om een planeet te vormen ter grootte van Mars. Iets verder is nog een ring met ijs; bij de juiste omstandigheden komt het ijs ooit op de planeet en kan het fungeren als watervoorraad. Het duurt echter nog 100 miljoen jaar voor de planeet is gevormd en een miljard jaar voordat er leven kan ontstaan. De onderzoekers gaan nu proberen om foto’s te nemen van het HD113766-zonnestelsel om te kijken of er gasplaneten zoals Jupiter en Saturnus zijn.