Onderzoekers bekijken het verste dwergsterrenstelsel met loep

Een dwergsterrenstelsel zes miljard lichtjaar hiervandaan: het lijkt onmogelijk om iets waar te nemen wat zo ver weg ligt. Toch is het de astronomen gelukt met ruimtetelescoop Hubble en de tweelingtelescoop Keck op Hawaï. Ze deden hun waarneming met een enorm vergrootglas – of beter gezegd een sterrenstelsel tussen het dwergsterrenstelsel en de aarde in. Het gaat om een gravitatie- of zwaartekrachtlens die de ruimte en al het licht om zich heen afbuigt door het enorme gewicht van het stelsel. Met wat geluk is de positie precies goed ten opzichte van de aarde, en dan werkt de lens als een vergrootglas van de voorwerpen erachter. Dat houdt in dat astronomen het dwergsterrenstelsel kunnen zien alsof het tien keer dichterbij staat dan in werkelijkheid. De voorlopige analyses wijzen uit dat er sprake is van een soort voorstadium van de bekende types dwergsterrenstelsels.