NASA archief

Nu heb je toegang tot al het NASA-onderzoek – gratis

NASA heeft voor Sinterklaas gespeeld en ons zijn hele onderzoeksarchief cadeau gedaan. Je kunt vandaag al op ontdekking gaan.

23 augustus 2016 door Karine Kirkebæk

Iedereen die er als kind van droomde astronaut te worden, razend enthousiast wordt van gasreuzen of het liefst op een verre exoplaneet zou wonen, heeft nu toegang tot een fantastische bibliotheek.

Het archief met alle onderzoek en data die NASA in de loop der tijd heeft gefinancierd, is nu gratis toegankelijk gemaakt voor iedereen.

Het archief, PubSpace, is HIER te vinden, en je kunt er zoeken naar dingen als Jupiter, Kepler, Apollo, het ISS en nog veel meer.

Gratis en voor niets

Het archief bevat ook intercollegiaal getoetste artikelen uit wetenschappelijke tijdschriften en artikelen die zich gewoonlijk achter een betaalmuur bevinden.

NASA wil de hele wereld bij haar activiteiten betrekken. Dat zegt Dava Newman, onderdirecteur van NASA, in een persbericht.

'Bij NASA vieren we de mogelijkheid om de toegang tot ons omvangrijke archief van wetenschappelijke en technische publicaties uit te breiden. Door middel van open toegang en innovatie nodigen we de internationale gemeenschap uit om samen met ons de aarde, de lucht en de ruimte te verkennen.'

EU volgt voorbeeld in 2020

Het gebaar is in lijn met de wens van de Amerikaanse regering om onderzoek beter toegankelijk te maken.

Ook de EU heeft onlangs aangegeven dat ze al haar onderzoek voor 2020 vrij toegankelijk wil maken.