Mooi noorderlicht op Saturnus ontdekt

1 september 2009

Ruimteveer Cassini ontdekte een onbekende vorm van het noorderlicht op Saturnus. Het noorderlicht, dat op het hele noordelijke deel van de ringplaneet optreedt, is te zien in het infrarode gebied. Het nu ontdekte noorderlicht wisselt steeds van uiterlijk en blijkt in sommige gevallen zo’n drie kwartier te kunnen verdwijnen. Dat staat in schril contrast tot noorderlichtverschijnselen op planeten zoals Jupiter en de aarde: die zijn veelal ringvormig en rond de magnetische pool gecentreerd, en treden op in zichtbaar of ultraviolet licht. Ook op Saturnus is er eerder ringvormig poollicht in het ultraviolette gebied waargenomen. Maar de nieuwe opnames in het infrarode licht duiden erop dat er iets bijzonders aan de hand is. Het noorderlicht wordt veelal veroorzaakt door de wisselwerking tussen de zonnewind en het magneetveld. Nu hopen de onderzoekers dat de oorzaak van het mystieke noorderlicht nieuwe informatie over Saturnus’ magneetveld oplevert.