mælkevejen

Melkweg ligt in een enorme gasbel

De Melkweg wordt omringd door een enorme hete gaswolk.

20 maart 2013

Ons Melkwegstelsel wordt omringd door een extreem hete gaswolk van een onvoorstelbare omvang, ontdekte een onderzoeksteam van de ruimtevaartinstituten in Europa, de VS en Japan.

De gaswolk, die ook onze twee naburige sterrenstelsels omvat, is honderden malen zo heet als het oppervlak van de zon. De wolk is niet eerder ontdekt doordat hij een heel lage dichtheid heeft. Maar toen de onderzoekers een aantal heldere röntgenbronnen bekeken, bleek dat een gedeelte van de röntgenstraling verdween.

De straling werd geabsorbeerd door zuurstofionen die zich in de buurt van ons sterrenstelsel bevonden, en dat zette het team op het spoor van de gaswolk. Die bevat naast zuurstof onder andere ook waterstof.

De ontdekking van de enorme wolk en de deeltjes daarin biedt hoop op verklaringen, bijvoorbeeld van de raadselachtige donkere materie die nog nooit rechtstreeks is waargenomen. De onderzoeksresultaten zijn in The Astrophysical Journal gepubliceerd.