Fermilab telescoop top

Onderzoekers: lichtflitsen zijn mogelijk signaal van aliens

Mysterieuze lichtflitsen uit de Melkweg zijn mogelijk een signaal van vreemde beschavingen die contact met ons zoeken. Zo luidt de conclusie van een nieuw onderzoek op basis van waarnemingen met van een telescoop. Er is echter meer onderzoek nodig.

1 november 2016 door Nanna Vium

Op dit moment probeert intelligent leven in de ruimte mogelijk met ons in contact te komen.

Dat is in elk geval een deel van de conclusie van een recent gepubliceerd onderzoek van twee Canadese astrofysici van de Laval University in Quebec, die met een telescoop in New Mexico een aantal merkwaardige lichtflitsen hebben waargenomen, afkomstig van 234 verschillende sterren in de Melkweg.

De signalen kloppen met wat een van de onderzoekers, Ermanno Borra, beschreef in een onderzoek uit 2012, waarin hij probeerde te voorspellen hoe buitenaards leven contact met ons zou zoeken.

De conclusie van de onderzoekers is dan ook dat de raadselachtige lichtsignalen mogelijk een poging zijn van honderden vreemde beschavingen om onze aandacht te vangen.

Meer waarnemingen nodig

'De signalen zien er precies zo uit als die in het eerdere onderzoek zijn beschreven,' verklaren de astrofysici in het onderzoek, waarin ze 2,5 miljoen sterren hebben bestudeerd.

We moeten echter wel een slag om de arm houden, dus wacht nog even met de aliengekte.

Beide onderzoekers geven aan dat er verdere observaties nodig zijn om de hypothese te bevestigen, en andere astronomen - zoals Seth Shostak van het SETI Institute in Californië - slaan ook nog niet meteen alienalarm.

'Het lijkt onwaarschijnlijk dat 234 verschillende buitenaardse samenlevingen simultaan dezelfde signalen uitzenden,' zegt hij tegen Space.com.

Maar hij vindt het wel de moeite waard om te onderzoeken. 'Je moet ervoor waken om te cynisch te worden,' zegt hij.