De enorme Arecibo-telescoop in Puerto Rico heeft radiosignalen uit de ruimte opgevangen.

© Shutterstock

Geheimzinnige signalen afkomstig van 10 kilometer breed object

Krachtige radiosignalen uit de ruimte geven al jaren aanleiding tot speculaties over buitenaards leven. Nu is de bron van de signalen vastgesteld: een object op drie miljard lichtjaar van de aarde.

22 januari 2018

Al een aantal jaren vangen telescopen op aarde krachtige radiosignalen op, die in type en lengte variëren maar van dezelfde plek in het heelal afkomstig zijn.

De signalen zijn FRB 121102 gedoopt en hebben geleid tot speculaties over de vraag of intelligent buitenaards leven contact met ons probeert te krijgen.

Onlangs hebben onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam, de Universiteit Leiden, ASTRON en JIVE het thuisadres van de signalen in het heelal vastgesteld.

Volgens de onderzoekers zijn ze vermoedelijk afkomstig van een neutronenster met een doorsnee van 10 kilometer in een dwergsterrenstelsel op drie miljard lichtjaar van de aarde.

Neutronensterren trekken aan hun omgeving

Neutronensterren zijn relatief kleine objecten die enorme krachten in zich dragen.

Ze ontstaan wanneer grote sterren exploderen als supernova.

Na de explosie stort de kern van de ster in, met een kleine, maar zware neutronenster als resultaat.

Door zijn enorme massa heeft de neutronenster een extreem hoge zwaartekracht, die aan de omgeving trekt.

Neutronenster bevindt zich in extreem milieu

De onderzoekers die de neutronenster met een diameter van 10 kilometer ontdekten, schrijven dat het object zich in een extreem geïoniseerd milieu bevindt en is omgeven door een sterk magnetisch veld.

Leven zoals wij dat kennen kan in zo’n milieu niet aarden. Toch wijzen de onderzoekers de hypothese dat de signalen afkomstig zijn van buitenaards leven, niet geheel van de hand.

Hoe de signalen precies ontstaan, weten ze echter nog altijd niet.

Nu de herkomst van de signalen bekend is, kunnen astronomen het verschijnsel in de toekomst echter beter onderzoeken.