Aliens telescopen

3 supertelescopen op zoek naar aliens

De komende jaren krijgen we hulp van drie nieuwe ruimtetelescopen en kunnen we voor het eerst planeten buiten ons zonnestelsel direct waarnemen. Zo komen we steeds dichterbij de ultieme ontdekking: intelligent leven in de ruimte.

19 december 2016 door Esben Schouboe en Karen Grubbe

1. Ruimtetelescoop zoekt naar water

? Naam: James Webb Space Telescope ? Lancering: 2018

De ruimtetelescoop James Webb heeft dezelfde technologie aan boord als de Hubble-telescoop, maar is een stuk krachtiger.

De spiegel van de telescoop heeft een doorsnede van 6,5 meter – de Hubble slechts van 2,4 meter – en kan een gebied dat 15 keer zo groot is observeren.

De telescoop meet het licht van sterren dat door de atmosfeer van exoplaneten gaat om te kijken of er water is op deze planeten; een belangrijke voorwaarde voor leven, in ieder geval op aarde.

2. Minitelescoop zoekt kopie van aarde

? Naam:: PLATO (PLAnetary Transits and Oscillations of stars) ? Lancering: 2024

De ruimtetelescoop PLATO gaat op zoek naar exoplaneten die op precies de juiste afstand van hun ster staan. Het mag er niet te warm en niet te koud zijn, zodat er misschien wel water – en dus leven – is.

PLATO bestaat uit 34 kleine telescopen en kan een gigantisch deel van de sterrenhemel onderzoeken.

Deze telescoop gaat ongeveer een miljoen sterren in de gaten houden en zou, als alles goed gaat, ongeveer 1000 exoplaneten moeten vinden die lijken op de aarde.

3. Reuzentelescoop zoekt chemie van het leven

? Naam: ATLAST (Advanced Technology Large-Aperture Space Telescope) ? Lancering: 2025

Het grootste project van NASA in de periode 2025-2035 is de ruimtetelescoop ATLAST, die een spiegel met een doorsnede van wel 10 meter krijgt.

De ATLAST gaat planeten direct observeren. Een bloemvormig scherm dat op een apart ruimtevaartuig is bevestigd, moet het licht van hun sterren tegenhouden. Anders is het namelijk niet mogelijk om exoplaneten direct te observeren in de buurt van hun sterren.

De telescoop zal exoplaneten op een afstand van 100 lichtjaar onderzoeken om te kijken of er chemisch bewijs van leven is.