Leegte brengt veel sterren voort

Uit nieuwe waarnemingen blijkt dat er hordes jonge sterren zijn in een gebied waar je ze totaal niet zou verwachten. Ze liggen aan de uiteinden van de armen van het sterrenstelsel M83, op 15 miljoen lichtjaar van de aarde. Er is daar nauwelijks stof, en eigenlijk kunnen sterren hier niet ontstaan. Een nieuwe techniek, die radio-observaties combineert met ultravioletgegevens, heeft echter onthuld dat er toch veel bouwmateriaal in het gebied is. De techniek spoort waterstofatomen op die daar in grote hoeveelheden voorkomen. De astronomen menen dat jonge sterren net zo zijn ontstaan als de eerste sterren in het heelal. Toen waren er ook geen stof en zware materialen waar sterren uit gevormd konden worden.