Is de kleur op ruimtefoto’s echt?

In de loop der tijd hebben we veel bonte foto’s uit de ruimte gezien. Waren dat echte kleuren of waren ze nep?

De mooie kleuren op foto’s van telescopen zoals die van Hubble kloppen niet altijd met wat we met eigen ogen zouden zien. Soms gebruiken de sterrenkundigen kunstmatige kleuren om bijzonderheden te laten zien die het menselijk oog niet kan opmerken. De camera van Hubble kan dezelfde kleuren waarnemen als wij, en daarbij veel straling die voor ons onzichtbaar is, zoals infrarood licht of röntgenstraling. De Hubble maakt foto’s met behulp van filters die alleen licht van een zekere kleur doorlaten, of: elektromagnetische straling met een bepaalde golflengte. Door foto’s van hetzelfde onderwerp, genomen met diverse filters, samen te voegen, krijg je foto’s met natuurlijke kleuren. Maar astronomen kunnen er ook voor kiezen om de kleurverschillen te vergroten of onzichtbare straling in verschillende tinten weer te geven, zoals bij bovenstaande voorbeelden.