Identificatie van kosmische draden

Onderzoekers menen dat het heelal een enorm web is, waarin de galactische clusters een soort knooppunten zijn. De webdraden zien ze als deel van de zogeheten donkere materie, maar met wolken van waterstof- en heliumgas. Deze wolken hebben ze nu voor het eerst kunnen aantonen. De satelliet XMM-Newton ving met zijn röntgentelescoop de straling van de gaswolken op tussen de clusters Abell 222 en 223. De twee clusters bevinden zich op ca. 2,3 miljard lichtjaren van de aarde. De dichtheid en temperatuur van de gasmassa’s komen overeen met de voorspellingen van de computersimulaties van de ontwikkeling van het heelal – een triomf voor de betrokken teams. Zo zijn we weer dichter bij de identificatie van de onbekende materie.