Het regent in de ruimte

Nu zien astronomen hoe water bij nieuwe planeten terechtkomt.

1 september 2009

In een planetenstelsel dat duizend lichtjaren ver is, namen astronomen voor het eerst waar hoe water terechtkomt in gebieden waar planeten geboren worden. Turend door de Spitzer-telescoop van de NASA hebben de geleerden gezien hoe een gigantische oerwolk rond het planetenstelsel NGC 1333-IRAS 4B, in sterrenbeeld Perseus, ontzaglijke hoeveelheden ijs uitwerpt die op een hete schijf in het planetenstelsel neerkomen, waar het ijs verdampt. De waterdamp die de telescoop heeft waargenomen, komt overeen met vijf keer de hoeveelheid water van alle zeeën op aarde tezamen. De schijf omhult een pasgeboren ster, die nog in de groei zit en daarom bouwstoffen uit de omgeving naar zich toe zuigt. In de schijf bevindt zich ook materiaal voor nieuwe planeten. Nu blijkt dus dat het behalve om steen en stof ook om water gaat. Als dat op de schijf komt verdampt het; later bevriest het weer en vormt zo onder meer kometen, die mogelijk water naar de planeten voeren.