Universe the beginning

Het begin van het heelal

Uit metingen van de achtergrondstraling van het heelal kunnen we mogelijk de vorm van het heelal achterhalen. In dit fragment hoor je wat er vandaag de dag bekend is. Log hieronder in om de rest van het artikel te lezen. Je kunt zo ook een profiel aanmaken.

21 mei 2012

Topologen hebben veel theorie├źn over de vorm van het heelal, maar dat betekent niet dat de natuur geen andere vorm zou kunnen bedenken. Zoals altijd in de natuurwetenschap kan de wiskunde de mogelijkheden aangeven, maar er zijn proeven en metingen nodig om vast te stellen voor welke van deze vormen de natuur heeft gekozen.

De meeste wetenschappers zijn het erover eens dat de vorm van het heelal vastgesteld kan worden op basis van de achtergrondstraling van het heelal. Sinds het heelal 380.000 jaar oud was, is deze straling overal. Nu, 13,4 miljard jaar later, is het heelal zodanig uitgedijd dat de straling is afgekoeld tot slechts 2,7 graden boven het absolute nulpunt. Maar de temperatuur van de straling is niet overal gelijk. Er zijn gebieden die 0,00001 graden warmer of kouder zijn dan de omgeving. De verdeling van deze warme en koude gebieden geeft misschien een aanwijzing voor de echte vorm van het heelal.

We wachten nog steeds op de resultaten van de Europese Planck-satelliet, die gelanceerd is door ESA. Maar terwijl we wachten kunnen we naar deze video kijken, waarin ESA uitlegt wat we op dit moment weten over de achtergrondstraling.