© University of Cambridge/Creative Commons/Montage

Grasduinen in het proefschrift van de jonge Hawking

Handgeschreven formules, getypte pagina’s en rare uitschieters kenmerken het proefschrift uit 1966 van de jonge Stephen Hawking. Nu kun je het onderzoek van het genie zelf lezen.

31 oktober 2017 door Babak Arvanaghi

Voordat hij aan een rolstoel gekluisterd zat, schreef een van de grootste wetenschappers van onze tijd, Stephen Hawking, in 1966 zijn proefschrift.

51 jaar later heeft de University of Cambridge het proefschrift gedigitaliseerd en het baanbrekende onderzoek online gezet.

‘Ik hoop mensen over de hele wereld te inspireren om naar de sterren te kijken, en niet naar hun voeten; zich te verwonderen over onze plek in het heelal en te proberen chocola te maken van de kosmos,’ aldus Hawking in een persbericht.

LEES HET PROEFSCHRIFT HIER ZELF

Met de hand geschreven formules

Toen de slechts 24-jarige Stephen Hawking zijn doctorstitel in de wacht sleepte, leverde hij een boek van 134 pagina’s af. Het is een reis terug naar een analoog tijdperk.

Diverse passages in de tekst zijn doorgestreept, niet vanwege censuur maar omdat je met een typemachine geen tekst kon wissen.

Verdiep je in ieder detail van ons fantastische heelal met een abonnement op Wetenschap in Beeld

In het proefschrift staan ook allerlei formules die Hawking zelf met verschillende pennen in verschillende kleuren heeft geschreven. Daardoor kun je zien hoe Hawkings handschrift eruitzag voordat hij invalide werd door de ziekte ALS.

Groot geworden door zwarte gaten

Het proefschrift heeft de titel Properties of expanding universes – Eigenschappen van uitdijende universa – en onderzoekt de gevolgen van de uitdijing van het heelal.

Daarna is Stephen Hawking echter vooral bekend geworden om zijn baanbrekende onderzoek naar zwarte gaten.

Hij heeft onder meer aangetoond dat een bepaald type straling kan ontsnappen uit zwarte gaten, die daardoor kunnen krimpen. Die straling wordt wel de Hawking-straling genoemd.