© ESA

Ga op ontdekking in de meest gedetailleerde foto van de Melkweg

1.700.000.000 sterren zijn er de afgelopen 22 maanden gefotografeerd. Dat heeft geleid tot de meest gedetailleerde foto die ooit van ons sterrenstelsel is gemaakt.

2 mei 2018 door Babak Arvanaghi

Als je één ster per seconde telt en niet slaapt, eet of iets anders doet, moet je bijna 54 jaar tellen voordat je alle lichtgevende vlekjes op de recordfoto van ESA hebt afgevinkt.

De telescoop Gaia van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft de meest gedetailleerde foto van de Melkweg ooit gemaakt, waarop 1,7 miljard sterren staan te stralen.

En dat is niet het enige wat je op de foto kunt zien. Er staan ook onder meer planetoïden en kosmische stofwolken op.

Klik op de foto voor een vergroting en dompel je onder in de 1,7 miljard sterren.

22 maanden werk

De ruimtetelescoop Gaia werd in 2013 gelanceerd en heeft sindsdien geprobeerd ons sterrenstelsel in drie dimensies in kaart te brengen.

De nieuwe foto is gemaakt in een tijdsbestek van 22 maanden, waarin de telescoop vanuit zijn baan om de zon de Melkweg heeft gefotografeerd.

GA OP ONTDEKKING IN HET HEELAL met een abonnement op Wetenschap in Beeld.

Sleep met de muis om rond te kijken in deze interactieve video, die ESA heeft gemaakt op basis van data van Gaia.

Naast het fotograferen van de vele sterren heeft de telescoop ook de lichtsterkte, positie aan de hemel, afstand en baan van de ruim een miljard sterren van de Melkweg gemeten.

De foto stelt astronomen nu al voor verrassingen. Uit Gaia’s waarnemingen blijkt dat veel sterren in onze omgeving zich heel anders gedragen dan we dachten – ook al bestuderen we ze al lange tijd.

Deze interactieve video laat zien hoe de sterren in de Melkweg bewegen.

Alle astronomen kijken mee

De foto – die in 3D is – maakt het mogelijk de sterren in veel meer detail te bestuderen dan tot nog toe mogelijk was. En nu zijn alle verzamelde data openbaar gemaakt, zodat iedere astronoom er gebruik van kan maken.

Het idee is dat het onderzoek van de astronomen nieuwe kennis kan opleveren over ons sterrenstelsel en de oorsprong en ontwikkeling van de sterren.

Lees meer over de duistere geheimen van het heelal in Wetenschap in Beeld.

Dit heeft Gaia zoal gepresteerd