kepler-62f_kepler-62e

Telescoop vindt onze dubbelganger

De ruimtetelescoop Kepler heeft twee kleine planeten ontdekt die sterk op de aarde lijken.

14 oktober 2013

Exoplaneten herbergen wellicht leven

Deze planeten zijn allebei circa 1,5 keer zo groot als de aarde en draaien om hun ster in de zogeheten bewoonbare zone, waar de omstandigheden leven mogelijk maken zoals we dat op de aarde kennen. Dat betekent onder meer dat de planeten een temperatuur, oppervlak en atmosfeer hebben die biologisch leven ondersteunt.

De exoplaneten – Kepler-62e en Kepler-62f – zijn twee van de vijf planeten die om Kepler-62 draaien, een ster in het sterrenbeeld Lier. Met name de planeet Kepler-62f is interessant, omdat die een relatief dikke atmosfeer heeft. Dat kan erop duiden dat de temperatuur op de planeet geschikt is voor mensen, als ze er niet al te lang verblijven.

Meer exoplaneten in aantocht

Of de planeten ook biologisch leven bevatten is nog gissen, want ze staan op 1200 lichtjaar van de aarde. Een reis ernaartoe is met de huidige technologie daarom nog lang niet mogelijk.

De planeten zijn ontdekt na drie jaar van analyses van data van de Kepler-telescoop. Die werd in 2009 gelanceerd om exoplaneten te zoeken die op de aarde lijken. Volgens deskundigen zal het niet lang duren voordat de Kepler meer dubbelgangers vindt.