Exoplaneten

Het pas ontdekte planetenstelsel lijkt op het onze, maar draait om een veel kleinere ster: een dwergster.

Leven kan planeetjespringen in pas ontdekt exostelsel

Minstens drie planeten in het pas ontdekte stelsel TRAPPIST-1 kunnen leven bevatten. En waarschijnlijk staan ze zo dicht bij elkaar dat dit leven ertussen kan overspringen.

22 juni 2017

In de kosmische achtertuin van de aarde, op maar 40 lichtjaar hiervandaan, is een planetenstelsel met zeven rotsplaneten ontdekt. Die draaien om de rode dwergster TRAPPIST-1.

Zeker drie ervan bevinden zich in de bewoonbare zone, ofwel de Goudlokjezone, waar kans bestaat op leven.

Als er leven op een van die planeten is ontstaan, is er een kans dat het zich heeft verspreid naar de andere planeten in de bewoonbare zone, want de hemellichamen staan heel dicht bij elkaar, aldus een onderzoeksteam van Harvard University in de VS.

Stof met micro-organismen verspreidt zich

De rode dwergster is een stuk kleiner en kouder dan onze zon, waardoor het hele stelsel erg compact is.

Als er bijvoorbeeld een meteoriet in een planeet met leven inslaat, zal stof van de bodem de ruimte in vliegen.

Het stof kan later met micro-organismen en al neerregenen op andere hemellichamen in de buurt, waardoor ook daar leven kan ontkiemen. Die theorie noemen we panspermie.

De kans op leven is groot

Het kleine exostelsel bestaat uit zeven aardeachtige rotsplaneten.

Daarvan staan er drie in de bewoonbare zone, waar de omstandigheden optimaal zijn voor de aanwezigheid van leven.

FEITEN

• Afstand tot de aarde: Circa 40 lichtjaar.

• Omvang: Het hele stelsel is zeer klein en past binnen de afstand van de zon tot Mercurius.

• Temperatuur: Op de rode dwergster is het aan het oppervlak 2500 °C, tegen 5500 °C op de zon.

• Licht: De lichtsterkte van de ster bedraagt circa 0,05% van die van de zon. Het licht ziet er rood uit.