© NASA

Kunstmatige intelligentie vindt nieuwe planeet

Tot nu toe waren er 7 planeten bekend in het planetenstelsel Kepler-90. Maar nu heeft een kunstmatige intelligentie oude lichtsignalen uitgekamd en een 8e planeet ontdekt.

15 december 2017 door Jakob Mikael Espersen

NASA maakte onlangs de vondst bekend van een tot nu toe onbekende achtste planeet rond de ster Kepler-90 – op 2545 lichtjaar van de aarde.

Een computer met kunstmatige intelligentie heeft het archief van de Keplertelescoop doorgespit en ontdekte de planeet Kepler-90i, die wetenschappers tot nu toe over het hoofd hadden gezien.

Met de achtste planeet is Kepler-90 het eerst bekende planetenstelsel dat even groot is als het onze.

Training bezorgde computer analytisch vermogen

Exoplaneten als Kepler-90i worden gevonden door naar het licht van andere sterren dan de zon te kijken.

Telkens als er een planeet voor een ster langstrekt, wordt het licht ervan een tikje zwakker, en dat verschil kunnen telescopen opvangen. Maar omdat de hoeveelheid gegevens groot is en het lichtverschil klein, kan het moeilijk zijn voor wetenschappers om alle exoplaneten te spotten.

GA OP ONTDEKKING IN HET HEELAL met een abonnement op Wetenschap in Beeld

Onderzoekers kwamen zo op het idee om een kunstmatige intelligentie te trainen om de data van de Keplertelescoop te lezen.

Eerst bestudeerde de computer 15.000 reeds geanalyseerde signalen van de telescoop. Op die manier leerde hij het lichtpatroon van een exoplaneet die voor zijn ster langs trekt te herkennen.

Vervolgens analyseerde de computer zwakkere signalen, en daarbij ontdekte hij de nieuwe planeet in het stelsel Kepler-90.

Planeet staat in compact stelsel

Alle acht de planeten van Kepler-90 staan dichter bij hun ster dan de aarde bij de zon.

Het is er dan ook gloeiend heet, en de wetenschappers verwachten geen leven aan te treffen rond Kepler-90.

Maar de ontdekking van de computer laat zien dat er mogelijk nog onbekende exoplaneten schuilgaan in al bekende, bewoonbare planetenstelsels.