proxima b

Hawking wil naar pas ontdekte zusterplaneet van de aarde

Met behulp van licht wil Stephen Hawking minuscule ruimtesondes naar de aarde 2.0 sturen – een recent ontdekte planeet die mogelijk bewoonbaar is.

31 augustus 2016 door Babak Arvanaghi

Hij bestaat uit gesteente, kan vloeibaar water bevatten en staat dichtbij.

De astronomen waren laaiend enthousiast over de vondst van de exoplaneet Proxima b, die om de dichtstbijzijnde buurster van de zon, Proxima Centauri, draait. Er zou namelijk leven kunnen zijn op de planeet.

Hij staat echter te ver weg om hem met de huidige ruimtevaartuigen te bezoeken. Maar daar wil een astronomisch dream team verandering in brengen.

Reis duurt 20 jaar

Het project, Breakthrough Starshot, is opgezet door niemand minder dan theoretisch natuurkundige Stephen Hawking. Daarnaast zijn er enkele voormalige medewerkers van onder andere NASA bij betrokken, en de Russische IT-miljardair Yuri Milner zorgt voor het financiële aspect.

Het is echter nog niet zo eenvoudig om de planeet te bezoeken, want hoewel hij vanuit astronomisch oogpunt dichtbij staat, is hij nog altijd 4,24 lichtjaar van ons verwijderd. Met een gewoon ruimtevaartuig zou de reis ongeveer 30.000 jaar duren.

Hawking en co willen daarom een vloot ruimtesondes naar Proxima b sturen die niet groter zijn dan een postzegel. Zij doen er maar zo'n 20 jaar over.

Aandrijving door licht

Het geheim achter de korte reis is dat de sondes worden aangedreven door licht. Ze zijn uitgerust met zonnezeilen, die net zo werken als het zeil van een boot. Maar in plaats van wind zorgt licht voor de aandrijving.

Het team wil een krachtige laser vanaf de aarde op de sondes richten om die te accelereren tot een vijfde van de lichtsnelheid.

De technologie is echter nog niet volledig ontwikkeld. De hoop is dat de eerste sondes over 20 jaar kunnen worden gelanceerd.