Exo planets

Exoplaneet: verken de exoplaneten zelf

Astronomen ontdekken tegenwoordig de ene exoplaneet na de andere. Hier leer je de vreemde werelden beter kennen.

20 juni 2014 door Erik Wied

Een planeet die verzwolgen wordt door zijn ster. Een andere met drie zonnen. En een hemellichaam dat eigenlijk niet kan bestaan.

Dat zijn nog maar drie van de exoplaneten die de onderzoekers hebben gevonden. Exoplaneten zijn hemellichamen die om andere sterren dan de zon draaien. Dankzij nieuwe technieken vinden de onderzoekers er steeds meer, waardoor de teller nu de 2000 nadert. En hoe meer planeten ze vinden, des te verrassender het beeld wordt.

Ga op reis in de Melkweg

Veel planeten zijn ontdekt door onderzoekers die voor NASA werken. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie heeft nu een interactieve site ontworpen waarmee je door de Melkweg kunt reizen en alle bekende exoplaneten kunt bezoeken.

Ook kun je alles lezen over de exoplaneten en hun ster, en de baan die ze beschrijven vergelijken met de baan van planeten in ons eigen zonnestelsel.

Hitlijsten van exoplaneten

NASA heeft ook hitlijsten van de grootste, kleinste en vreemdste planeten. Verder heeft de organisatie berekend hoe lang je in theorie onderweg zou zijn op reis ernaartoe, en met wat voor vervoermiddel. Zo zou de tocht naar de exoplaneet HD187933b te doen zijn in 701 miljoen jaar – in een personenauto.

Naar de website van NASA

Lees meer over exoplaneten

Meer weten over exoplaneten? Lees het hele artikel in Wetenschap in Beeld 8/2014.

NASA's hitlijst

Ga op ontdekking in NASA's hitlijst van de grootste, kleinste en raarste planeten.