Planeetgeboorte

Astronomen vinden drie barende sterren

Drie jonge sterren met ringen eromheen hebben de belangstelling van astronomen gewekt. De sterren zijn planeten aan het baren, wat een unieke kans biedt om te observeren hoe planeten gevormd worden.

18 november 2016 door Babak Arvanaghi

Europese astronomen hebben drie jonge sterren ontdekt die planeetstelsels aan het vormen zijn. Op hun foto's hebben de wetenschappers het licht van de sterren geblokkeerd om de ringen eromheen zichtbaar te maken.

De drie stelsels

RXJ1615

Om de ster staan symmetrische ringen, waardoor hij wel een uit de kluiten gewassen versie van Saturnus lijkt. Hij is 1,8 miljoen jaar oud, en volgens de onderzoekers vertonen de ringen duidelijke kenmerken van planeetvorming.

HD 135344B

De ringen om deze ster zijn asymmetrisch. De grote spiraalarmen worden vermoedelijk veroorzaakt door twee protoplaneten die het stof om de ster naar zich toe trekken. Deze protoplaneten zullen uitgroeien tot Jupiterachtige reuzenplaneten. Binnen een paar maanden hebben de astronomen veranderingen in de ringen waargenomen. Zo kunnen ze wellicht het ontstaan van een planeet volgen.

HD97048

Deze ster heeft vier symmetrische ringen om zich heen, en hij vormt zijn planeten op een ongebruikelijke manier. De symmetrie is zeer sterk, en de spiralen, lege gebieden en wervels die normaal aanwezig zijn, ontbreken.

Planeten worden gevormd uit stof

Planeetstelsels ontstaan in gebieden in het heelal met veel stof. Op een gegeven moment zal de stof samentrekken door de zwaartekracht, waardoor er een ster ontstaat.

De ster zuigt vervolgens het meeste stof op, maar niet alles. Het restje trekt ook naar elkaar toe en vormt uiteindelijk planeten.

Toen ons zonnestelsel ontstond, zoog de zon 99 procent van het stof op. Onze ster bevat dan ook 99 procent van de totale massa van het zonnestelsel.