proxima b water

Aarde 2.0 bevat mogelijk enorme zee – en leven

Een recent ontdekte planeet biedt tot dusver de beste mogelijkheid voor het koloniseren van andere planetenstelsels. En nu is de kans nog groter geworden dat hij leven bevat. De planeet heeft namelijk mogelijk een oceaan met vloeibaar water.

12 oktober 2016 door Karine Kirkebæk

In augustus spotten enthousiaste astronomen een nieuwe exoplaneet, Proxima b. Hij lijkt op de aarde en draait om de dichtstbijzijnde buurster van de zon, Proxima Centauri.

In eerste instantie leek Proxima b een rotsachtig oppervlak te hebben, maar inmiddels hebben Franse onderzoekers van het Laboratoire d’Astrophysique de Marseille in Frankrijk de bewoonbaarheid van de planeet nader bestudeerd.

De onderzoekers maakten simulaties van de verschillende mogelijke stralen van de planeet, die volgens hen 0,94 tot 1,4 keer de straal van de aarde is.

Meer water dan op aarde

Uit hun berekeningen blijkt dat het oppervlak van de planeet, als hij de grootst mogelijke straal heeft van 8920 kilometer, kan zijn bedekt door een 200 kilometer diepe oceaan.

Met de kleinst mogelijke straal (circa 6000 kilometer) zal de planeet zeer compact zijn en een zee hebben van 0,05 procent van de totale massa van de planeet. Ter vergelijking: de zeeën op aarde vormen 0,02 procent van de totale massa.

Alle simulaties wijzen er dus op dat de planeet een zee heeft.

Goede kans op leven

Tot nog toe zijn de onderzoekers terughoudend geweest met uitspraken over leven op Proxima b, omdat de planeet erg dicht bij zijn ster Proxima Centauri staat – op slechts 7,4 miljoen kilometer.

Mercurius, de planeet die zich in ons zonnestelsel het dichtst bij de zon bevindt, staat 10 keer zo ver van de zon en heeft onleefbare temperaturen van wel 427 °C.

Proxima Centauri schijnt echter maar 0,1 procent zo sterk als de zon, waardoor de temperatuur op Proxima b milder zal zijn dan op Mercurius.