55 Cancri e
Deze planeet ligt bezaaid met diamanten

De exoplaneet 55 Cancri e heeft volgens metingen van NASA de perfecte omstandigheden voor diamanten. Astronomen vermoeden dat de planeet ermee bezaaid ligt.

3 plekken in de ruimte die zwart zien van de diamanten

In de ruimte struikel je over de diamanten. Sommige planeten zijn ermee bezaaid, en op andere heb je een stevige paraplu nodig tegen de diamantregen. Zoek mee naar diamanten in de ruimte.

1 september 2017 door Esben Schouboe

1. Op gasplaneten regent het diamanten

Volgens wetenschappers zweven er diamanten rond in de waterstof- en heliumatmosferen van Saturnus en Jupiter.

Deze diamanten ontstaan wanneer koolstofatomen, die bij onweer kunnen ontstaan, dieper in de atmosfeer terechtkomen, waar de druk en de temperatuur ze tot diamanten samenpersen.

Dieper in de twee gasreuzen kunnen de diamanten zelfs smelten door de druk en de hitte, waardoor het letterlijk diamantdruppels kan regenen.

2. Diamantplaneet is 1648 graden heet

De massa, de grootte en de temperatuur wijzen erop dat de exoplaneet 55 Cancri e bezaaid ligt met diamanten en grafiet.

De massa van de planeet is ruim acht keer zo groot als die van de aarde en de straal is zo’n twee keer zo groot.

55 Cancri e staat daarnaast buitengewoon dicht op zijn ster. 55 Cancri A. Een jaar duurt op de planeet dan ook slechts 18 aarde-uren, terwijl de oppervlaktetemperatuur maar liefst 1648 °C bedraagt.

3. Diamantgolven op Neptunus en Uranus

De grote gasplaneten Neptunus en Uranus hebben temperaturen van 50.000 °C en een druk die 40 miljoen keer zo hoog ligt als die op aarde.

Onder deze extreme omstandigheden worden koolstofatomen niet alleen samengeperst tot diamant, maar wordt het diamant ook vloeibaar.

Wetenschappers hebben dit principe getest door diamant met behulp van intense laserpulsen bloot te stellen aan een enorme druk en extreme temperaturen.