Shape of universe 1

Video: de vorm van het heelal

In het universum van Einstein bestaan drie mogelijke krommingen van de ruimte: plat, bolvormig of zadelvormig. Hier krijg je daar uitleg bij. Hieronder kun je inloggen om de rest van het artikel te lezen, en zo kun je ook een profiel aanmaken.

21 mei 2012 door Helle & Henrik Stub

Einstein toonde met zijn relativiteitstheorie aan hoe de zwaartekracht de ruimte krom kan maken. In zijn heelal bestaan drie mogelijke krommingen van de ruimte: plat als een vel papier, positief gekromd als het oppervlak van een bol of negatief gekromd als het oppervlak van een zadel.

Einstein liet zien dat de massadichtheid in het heelal de kromming van de ruimte bepaalt. De kromming van het heelal is niet alleen theoretisch interessant, want ze bepaalt het uiteindelijke lot van het heelal: een positief gekromd heelal zal instorten tijdens de "big crunch", terwijl een plat of negatief gekromd heelal eeuwig zal blijven uitdijen.

In het onderstaande fragment worden deze drie mogelijkheden uitgelegd, en komt het verschil tussen een eindig en een oneindig universum aan bod.