Astronomi topbillede

De winnaars zijn bekend: de mooiste astronomische foto's van het jaar

Het wauw-geroep was niet van de lucht toen de beste astronomische foto's van dit jaar werden gekozen tijdens de Astronomy Photographer of the Year-wedstrijd. De jury had meer spectaculaire kiekjes van amateurs en professionals te beoordelen dan ooit.

21 september 2016 door Nanna Vium

Dansend noorderlicht, fonkelende meteorenzwermen en uitgestrekte spiraalstelsels.

De winnaars van de Insight Astronomy Photographer of the Year-wedstrijd, die halverwege september werd gehouden, bieden volop mogelijkheid om enkele van de fraaiste en meest fascinerende verschijnselen van het heelal in al hun glorie te bekijken.

Voor de achtste keer op rij vond de verkiezing plaats in het Royal Observatory Greenwich in Groot-Brittannië, en dit jaar waren er meer inzendingen dan ooit.

Meer unieke foto's dan ooit

Meer dan 4500 foto's van amateur- en professionele fotografen uit meer dan 80 landen werden beoordeeld door de jury. Veel van de foto's waren zeer indrukwekkend.

'Er zijn meer unieke foto's ingestuurd dan ooit tevoren,' aldus een woordvoerder in de Daily Mail.

Dit is een selectie van de winnaars. Je kunt ze in groot formaat bekijken door erop te klikken. Je kunt alle winnende foto's ook bekijken op de website van de organisator.

De overall winnaar was een foto van het zogeheten Baily's Beads-effect van fotograaf Yu Jun, genomen tijdens de totale zonsverduistering van 9 maart 2016 in Luwuk in Indonesië. In de video leggen de juryleden uit waarom juist deze foto als allerbeste is gekozen.

Deze foto was de 'runner up' binnen de categorie 'Our Sun', met foto's van de zon, zonsverduisteringen of passages. Het is een compositie van 12 verschillende foto's van de zonsverduistering op 9 maart 2016 genomen vanaf het eiland Tidore in het oosten van Indonesië. Foto's: Catalin Beldea en Alson Wong.

Hierboven zie je de winnaar van de categorie 'People and Space' met foto's van de nachtelijke hemel met mensen of door mensen gemaakte objecten. Op de winnende foto mengen de sterren zich met het licht van neonborden en gekleurde lampen in de drukke Quarry Bay in Hongkong. Foto: Wing Ka Ho.

Deze foto kreeg het predicaat 'veelgeprezen' binnen de categorie 'Young Astronomer of the Year', met alleen inzendingen van astronomiefotografen onder de 16 jaar. Het internationale ruimtestation ISS trekt een lijn dwars over de fonkelende paden van sterren boven de bomen in het zuiden van Australië. Foto: Scott Carnie-Bronca.

De winnende foto in de categorie 'Young Astronomer of the Year' laat het oppervlak van de maan van nabij zien met een gedetailleerdheid die zeldzaam is bij traditionele foto's van onze natuurlijke satelliet. Foto: Brendan Devine.

Winnaar van de categorie 'Skyscapes'. Een mistige morgen in oktober op het Engelse eiland Isle of Wight. Het weer versterkt het licht van Venus en de maan, waardoor het net gloeiende vuurbollen boven de ochtendnevel lijken. Foto: Ainsley Bennett.

Winnaar van de maancategorie. Een fantastische close-up van het pokdalige oppervlak van de maan, dat getuigt van talloze inslagen van meteoren en planetoïden. Foto: Jordi Delpeix Borrell.

Winnaar van de categorie 'Galaxy'. Op de foto staat het verre spiraalstelsel Messier 94, dat al in 1781 werd ontdekt. Foto: Nicolas Outters.

De 'runner up' in de sterrencategorie met foto's van objecten diep in de Melkweg, zoals sterren, sterrenhopen en resten van supernova's. Foto: Pavel Pech.

Winnaar in de categorie poollicht. Foto: György Soponyai.

'Veelgeprezen' in de jongerencategorie. Het noorderlicht liet zich eventjes zien boven Cresswell Beach in het noordoosten van Engeland. Deze jonge fotograaf zag het licht uit het raam van zijn kamer en haalde zijn moeder over om hem naar het strand te brengen, zo ver mogelijk weg van de lichtverontreiniging van de stad. Foto: Jonathan Farooqi.