Crab nebula

De onmogelijke kosmos V

7 januari 2013

Kurkplaneet zou moeten verwaaien

De planeet TrES-4b, 1400 lichtjaar ver weg, is niet massief genoeg om te kunnen bestaan. Hij is 70 procent groter dan Jupiter maar heeft slechts 75 procent van de massa van Jupiter. De dichtheid is 0,3 gram per kubieke centimeter – vergelijkbaar met die van kurk.

Door de hoge temperatuur van 1300 graden is de planeet opgeblazen tot deze omvang. Hij bestaat waarschijnlijk net als Jupiter uit waterstof en helium. Uit berekeningen blijkt dat de ster van de planeet zijn atmosfeer allang weg had moeten blazen, tot de kern overbleef.

THEORIE: de planeet is gewoon nog niet vergaan – of hij wordt bij elkaar gehouden door iets onbekends.

Vreemde straling van de Krabnevel

Een speciale neutronenster verborgen in het hart van de Krabnevel zendt veel meer energie uit dan zou moeten.

Weinig kosmische verschijnselen zijn zo grondig bestudeerd als de Krabnevel. Het is het restant van een supernova die al in 1054 is waargenomen, dus we hebben er inmiddels veel informatie over. Nu blijkt echter dat een neutronenster in de Krabnevel veel meer straling uitzendt dan de theorieën voorspellen.

We weten al langer dat de kleine neutronenster van tijd tot tijd gammastraling met een relatief lage energie uitzendt. Maar onlangs is geheel onverwacht gammastraling gemeten van meer dan 100 GeV. Dat is ruim een miljoen keer zo sterk als de röntgenstraling die in ziekenhuizen wordt gebruikt.

De astronoom Nepomuk Otte uit Californië, die de straling ontdekte, kreeg van collega’s herhaaldelijk het advies zijn onderzoek op te geven, omdat de pulsar in de Krabnevel niet zo’n energierijke straling zou kunnen uitzenden. Het enige zekere is dat de straling komt uit een gebied in de nevel dat 100 kilometer van de 20 kilometer grote neutronenster verwijderd is.

THEORIE: theorieën over de straling van neutronensterren kloppen niet.