Pulsar star

De onmogelijke kosmos IV

7 januari 2013

Planeet is een grote diamant

Op 4000 lichtjaar draait een vreemde planeet om een al even bijzondere ster. De ster is een pulsar, een type neutronenster dat razendsnel om zijn eigen as draait – 10.000 keer per minuut of 167 keer per seconde.

De planeet is het restant van de dode tweelingster van de pulsar. Toen de ster explodeerde tot supernova en een neutronenster werd, trok hij de buitenste laag van zijn partner af, die een witte dwerg werd – een kleine, compacte ster. De neutronenster had allang moeten worden verzwolgen, maar de kern is intact gebleven en een planeet geworden. De hoge dichtheid van de planeet duidt erop hij uit gecomprimeerde koolstof bestaat – een soort grote diamant dus.

THEORIE: de planeet is uniek en met de huidige kennis onverklaarbaar.

De ster die er niet had moeten zijn

Ergens in onze Melkweg staat een ster die zeker 13 miljard jaar oud is. Daarmee is hij bijna net zo oud als het heelal zelf. Hij bevat echter veel te weinig zware elementen voor zijn leeftijd.

De ster is iets kleiner dan de zon en is slechts 700 miljoen jaar na de oerknal gevormd.

Onze zon bevat circa één procent zware elementen – 20.000 keer zo veel als de oude ster. Er is feitelijk nog nooit een ster waargenomen die zo weinig zware elementen heeft.

De ster bevat bijvoorbeeld nauwelijks lithium, dat naast helium en waterstof toch een van de weinige stoffen is die bij de oerknal werden gevormd.

Daarom moeten alle sterren, zelfs de oudste, sporen van dit metaal bevatten. Deze eigenaardige ster heeft echter 50 keer zo weinig lithium als zou moeten, willen onze theorieën over de oerknal kloppen.