Kepler-36c

De onmogelijke kosmos II

7 januari 2013

Maantje is te glad

Het maantje Methone van Saturnus is met zijn doorsnee van drie kilometer te klein om door de zwaartekracht rond te zijn gemaakt. Toch is hij perfect rond. Bovendien heeft de maan geen kraters, hoewel hij dicht bij de ring van Saturnus staat en alle andere manen van Saturnus wel met kraters zijn bedekt.

THEORIE: de kleine maan is een grote ronde stofwolk.

Twee planeten dansen te dichtbij

Rond de ster Kepler-36, 1200 lichtjaar ver weg, is een zeldzaam verschijnsel ontdekt. De gasreus Kepler-36c en de rotsplaneet Kepler-36b draaien in bijna dezelfde baan.

Beide planeten cirkelen in slechts twee weken om hun ster en passeren elkaar herhaaldelijk op heel korte afstand. Het mag een wonder heten dat ze elkaar nog nooit geraakt hebben. En het is al even bijzonder dat de twee zo verschillend zijn: de rotsplaneet Kepler-36b heeft een dichtheid van acht keer die van de gasreus Kepler-36c.

Het is ongebruikelijk dat twee zo ongelijke planeten zo dicht bij elkaar staan. Gewoonlijk worden gasreuzen in de koude, buitenste delen van een sterrenstelsel gevormd. Maar hier staat de gasreus vlak bij de ster, waar de temperatuur heel hoog is – direct naast een rotsplaneet, die juist nog veel dichter bij zijn ster hoort te staan.

Vroeg stelsel ziet er te goed uit

Het licht van het sterrenstelsel BX442 heeft 10,7 miljard jaar gereisd om ons te bereiken.

Het stelsel is al drie miljard jaar na de oerknal gevormd. Gewoonlijk zijn zulke oude stelsels niet zo ver ontwikkeld, maar BX442 is juist goed gevormd, met grote, duidelijke spiraalarmen.