Planets illustration

De onmogelijke kosmos

Diamantplaneten, onsterfelijke sterren, onmogelijke spiralen – het heelal heeft altijd wel een verrassing in petto. Bezoek 10 bijzondere objecten die de wetten van de natuurkunde lijken te trotseren.

7 januari 2013 door Søren Bjørn-Hansen

De donkerste planeet in het heelal

750 lichtjaar weg staat de donkerste planeet die ooit is waargenomen. Hij is zo zwart als roet – en de astronomen begrijpen niet hoe dat kan. De planeet is even groot als Jupiter en staat slechts vijf miljoen kilometer van zijn ster.

De aarde reflecteert 37 procent van het zonlicht. Een van de onderzoekers die de metingen hebben geanalyseerd, is David Kipping van Harvard. Volgens hem is de planeet zo zwart dat het licht geabsorbeerd wordt in plaats van gereflecteerd. Natrium in gasvorm of titaniumoxide zou misschien zo veel licht kunnen absorberen, maar deze stoffen zijn betrekkelijk zeldzaam.

Die korte afstand betekent dat het op de planeet circa 1200 °C is – veel warmer dan op enige planeet in ons zonnestelsel. Hij is zelfs zo heet dat hij een zwakke infrarode straling uitzendt, net als een gloeiend kooltje. Als voor deze straling wordt gecorrigeerd, blijkt dat de planeet nog geen procent van het licht van zijn ster reflecteert. De aarde reflecteert 37 procent van het zonlicht.