Astronauten van het ISS gaan hun eigen voedsel kweken.

© Shutterstock

Buitenaards leven komt uit ... België

In november gaat er een klein kistje uit België naar het internationale ruimtestation ISS. In dat kistje – een bioreactor van 20 bij 20 cm om precies te zijn – zit spirulina, een snelgroeiende alge die goed tegen straling kan. Ideaal om astronautenvoedsel van te maken.

25 augustus 2017 door Andrea Voigt

Het is schreeuwend duur om zuurstof, water en voedsel naar het ISS te brengen. Dus het zou handig zijn als astronauten zelf hun eigen voorzieningen kunnen produceren. En als we ons op de maan of Mars willen vestigen, is daar zelfs geen ontkomen aan.

Spirulina in space

Spirulina is een tovermiddel dat eten, drinken en zuurstof produceert uit het organische afval van de astronauten. Deze alge groeit snel, is goed bestand tegen straling en haalt zelfs CO2 uit de lucht.

Al meer dan tien jaar doet het Studiecentrum voor Kernenergie (SCK) uit het Belgische Mol onderzoek naar de eigenschappen en mogelijkheden van spirulina.

Spirulina zet kooldioxide om in zuurstof en is een smaakvol, eiwitrijk voedingssupplement.

© ESA

Superfood is een alleskunner

Wij kennen spirulina vooral als toevoeging in smoothies, maar in poedervorm kun je de alge in principe overal doorheen mengen.

Spirulina zou ook gunstige effecten hebben bij onder meer kanker, vermoeidheid en leveraandoeningen. Daar moet echter nog veel wetenschappelijk onderzoek naar worden verricht.

De alge is hoe dan ook een rijke en compacte voedselbron voor astronauten.

Wij kennen spirulina vooral van smoothies, maar je kunt er ook repen mee maken.

© ESA

Spirulina groeit op poep en plas

De opkomst van de alge komt niet uit de lucht vallen. Het European Space Agency (ESA) bestudeert al sinds 1989 in een apart project, MELiSSA, hoe je met bacteriën, algen, planten, chemische stoffen en natuurkundige processen een gesloten ecosysteem voor in de ruimte kunt maken.

Met andere woorden: hoe kunnen astronauten hun ontlasting en urine omtoveren tot een fijne maaltijd en een goed glas water?

MELiSSA werkt daarbij samen met verschillende Belgische en Europese universiteiten en industriële partners.

Spirulina is makkelijk te kweken. De bacterie heeft niet veel anders nodig dan afval – en groene vingers.

© Shutterstock

Groene vingers

Als het goed is kunnen de astronauten van het ISS dit jaar nog aan de slag met de algenkweekset. En nu maar hopen dat ze een beetje groene vingers hebben.