Andromeda Milky Way Milkomeda

Botsende sterrenstelsels?

Ik heb in uw blad gelezen dat de Melkweg op zijn buurstelsel kan botsen. Wat gebeurt er bij een botsing tussen twee grote sterrenstelsels?

28 januari 2013

Pas in 2012 wisten de astronomen zeker dat de Andromedanevel en de Melkweg zullen botsen. Maar voordat het echt zover is, zijn we zo’n vier miljard jaar verder.

De botsing wordt een ontmoeting van twee reuzen. Andromeda bevat tegen een biljoen sterren, wat meer dan het dubbele is van de Melkweg met zijn 400 miljard sterren. De afstand tussen de sterren in de stelsels is zo groot dat een botsing daartussen niet erg waarschijnlijk is. De sterren botsen dan ook niet, maar de gaswolken. Daarbij zal er een enorme sterrenproductie op gang komen in het nieuwe superstelsel: Milkomeda.

Voor het zonnestelsel zal het krachtige gravitatieveld van Milkomeda vooral van belang zijn. Het risico dat de zon verder weg wordt geslingerd van het centrum van het superstelsel, is zo’n 50 procent. Het zou zelfs kunnen dat de zon het nieuwe superstelsel uit geslingerd wordt en zijn dagen eindigt in de grote leegte tussen de sterren. Maar de kans op dit scenario is maar 12 procent.

Voor ons zal de botsing geen gevolgen hebben, want de aarde is tegen die tijd al lang niet meer bewoonbaar. Over vier miljard jaar is het hier meer dan 300 °C heet doordat de straling van de zon toeneemt. De blauwe zeeën zijn drooggekookt, en al wat rest is een dode woestijn en wat zoutvlakten op de plaats waar ooit de zeeën golfden.

Bekijk hoe de botsing tussen de Melkweg en Andromeda in zijn werk gaat