Astronomen vinden piepjonge planeet

Wellicht is er in het verre sterrenbeeld van de Stier nog maar 1600 jaar terug een nieuwe planeet ontstaan. Dat vermoeden astronomen aan de universiteit van St. Andrews in Schotland. In de sterrenkunde is 1600 jaar net een nanoseconde. De jongste planeet die tot dusver bij de astronomen bekend was, is 10 miljoen jaar oud, ook erg jong voor een planeet. De nieuwe planeet cirkelt rond de ster HL Tau, die op 520 lichtjaren van de aarde staat en slechts 100.000 jaar oud is. De planeet bestaat momenteel uit stof en gas en lijkt wat op Jupiter – maar dan wel 14 keer zo groot. Omdat de ster nog maar 100.000 jaar is, weten astronomen dat de planeet niet ouder kan zijn. Onderzoekers denken dat de nieuwe planeet 1600 jaar terug ontstaan kan zijn doordat er een andere ster langskwam.