Astrofysici zoeken neutrino’s op Antarctica

Een van de beste plaatsen ter wereld om te zoeken naar signalen van kosmische neutrino’s is de ijskap op Antarctica. Hier zal de detector Antarctic Impulsive Transient Antenna, ANITA, dit jaar nog op 40 kilometer hoogte vluchten maken om signalen te vinden van botsingen tussen kosmische neutrino’s en atomen in het ijs. Astrofysici hebben al vele neutrino’s van de zon gevonden, en gaan nu naar kosmische neutrino’s zoeken. De kleine, neutrale en vrijwel massaloze makkers van de elektronen uit de ruimte kunnen informatie geven over verschijnselen die bomvol energie zitten, zoals supernova’s, actieve galactische kernen en wellicht de oerknal. Het zal ANITA’s eerste wetenschappelijke expeditie zijn.