Zeespons MRSA

Zeespons doodt MRSA-bacterie

Wetenschappers hebben een natuurlijke stof ontdekt in een Antarctische zeespons die meer dan 98 procent van de hardnekkige MRSA-bacteriën uit de weg ruimt.

30 juni 2016 door Nanna Vium

In de ijskoude Zuidelijke Oceaan rond de Zuidpool heeft een groep wetenschappers van onder meer de University of South Florida onlangs een verrassende ontdekking gedaan, die kan leiden tot een belangrijk wapen in de strijd tegen de antibioticaresistente bacterie MRSA.

In de zoute diepzee ontdekten ze namelijk een zeespons die in staat blijkt om maar liefst 98,4 procent van de MRSA-bacteriën (of meticilline-resistente Staphylococcus aureus) te doden.

Verdediging tegen bacteriën

Een natuurlijke stof in de zeespons Dendrilla membranosa heeft in een laboratoriumproef veelbelovende resultaten laten zien door veel MRSA-cellen onschadelijk te maken.

De stof, die darwinolide genoemd is, maakt deel uit van de verdediging van het organisme tegen de barre omstandigheden in de diepzee bij Antarctica.

'Zeesponzen worden niet beschermd door een schaal en kunnen niet rondlopen. Daardoor moeten ze voortdurend strijd leveren tegen de bacteriën in het water,' legt James McClintock, een van de onderzoekers, uit op sciencealert.com.

Spons produceert gifstoffen

De zeespons reageert op zijn vijandige omgeving door een reeks gifstoffen te produceren die bacteriën doden en de meeste infecties buiten de deur houden. Een van die stoffen is darwinolide, die de wetenschappers nu hebben weten te winnen.

Nu moeten ze er nog achterkomen op welke manier de stof MRSA precies bestrijdt en of hij geschikt is om een behandelmethode op te baseren.