Topfoto MS

Platworm verzacht sclerose

Uit een nieuw experiment blijkt dat een bijzondere platworm multiple sclerose en andere auto-immuunziektes kan verzachten of zelfs geheel genezen.

7 juli 2016 door Nanna Vium

Wormen en andere parasieten hebben we normaal gesproken het liefst niet in ons lijf. Maar nu wijst een nieuw, spannend onderzoek uit Australië erop dat er een goede reden kan zijn om de rode loper uit te leggen voor bloedzuigers die je organen van binnenuit opeten.

Een bijzondere worm

Onderzoekers van de University of Technology Sydney zijn namelijk aan het onderzoeken of een gecontroleerde besmetting met wormen de ontwikkeling van multiple sclerose of MS kan remmen.

Het is al langer bekend dat de bevolking van landen waar parasitaire wormen veel voorkomen, minder last heeft van auto-immuunziekten, waaronder MS.

En nu onderzoeken de wetenschappers uit Sydney of een specifieke parasitaire platworm, Fasciola hepatica, de ziekte kan genezen of voorkomen.

Parasiet scheidt moleculen af

Een microscopische uitsnede van de parasitaire worm Fasciola hepatica, die voorkomt in de lever van schapen, runderen en mensen. Foto: Wikimedia

De worm scheidt een aantal moleculen af om het weefsel niet te beschadigen, waardoor het immuunstelsel niet gealarmeerd wordt terwijl de parasiet door de organen van mensen, schapen en runderen wandelt.

En een van die moleculen blijkt een verzachtend effect te hebben op de ontstekingen die in verband gebracht worden met ziekten als MS.

Het onderzoek verkeert nog in een vroeg stadium, maar de wetenschappers hopen het molecuul te kunnen winnen en het voor een behandeling te kunnen gebruiken zonder de patiënt te hoeven besmetten met een levende platworm.

'We willen uiteindelijk een behandeling ontwikkelen die het verloop van de ziekte kan dempen of geheel kan stoppen,' aldus de leider van het onderzoek, Sheila Donnelly.