Agelas clathrodes

Zeespons vormt inspiratie tot nieuw kankermedicijn

Bepaalde bacteriën in de oranje olifantsoorspons remmen de groei van kankercellen af.

De oranje olifantsoorspons is mogelijk een nieuw wapen in de strijd tegen kanker. Bacteriën in de spons geven namelijk stoffen af die de groei van kankercellen remmen.

Sinds de ontdekking in 1993 zijn er daarom allerlei pogingen gedaan de bacterieremmers na te maken. Ze worden agelastatin genoemd, naar de Latijnse naam van de olifantsoorspons, Agelas clathrodes. Het bleek moeilijk om alle zes de soorten na te maken. Toch is het professor Mohammad Movassaghi van Massachusetts Institute of Technology (MIT) en zijn team nu gelukt een simpele, goedkope manier te vinden om zes de soorten op synthetische wijze te vervaardigen.

Daardoor is het nu mogelijk om relatief grote hoeveelheden agelastatin te maken en samen met andere wetenschappers en de farmaceutische industrie de kankerremmende kwaliteiten uit te testen. Bovendien kunnen met deze methode varianten van de stof worden gemaakt die niet in de natuur voorkomen en die zo mogelijk een nog krachtiger kankerremmend effect hebben.