Alternatief kankermedicijn
Kanker

Een alternatief kankermedicijn is niet per se beter dan niets.

Wetenschap waarschuwt voor kruiden

Duizenden patiënten grijpen naar alternatieve kankermedicijnen, maar dat is niet zonder risico. Zelfs ogenschijnlijk onschuldige plantenextracten kunnen patiënten het leven kosten.

25 april 2018 door Johann Mar Gudbergsson & Christian Juul

Een op de zeven kankerpatiënten gebruikt alternatieve therapieën. En ongevaarlijk is dat niet. Patiënten die de traditionele therapie verruilen voor een alternatief, lopen vijf keer zo veel risico om binnen vijf jaar te overlijden.

En zelfs de patiënten die de therapieën van de arts volgen, bevinden zich in de gevarenzone als ze daarnaast plantaardige medicijnen gebruiken.

Alternatieve geneesmiddelen kunnen namelijk voorkomen dat chemotherapie de tumor doodt.

Ook kunnen ze ertoe leiden dat de patiënt doodbloedt op de operatietafel.

Vitamine C stelt teleur

Kanker

Duizenden kankerpatiënten wereldwijd spuiten hoge doses vitamine C in hun bloed om de ziekte te stoppen.

De methode werd voor het eerst geopperd door Nobelprijswinnaar Linus Pauling, en toen ze in 1970 op mensen werd getest, bleek dat de vitamine inderdaad het gewenste effect had.

Maar het oude experiment voldoet niet aan de moderne wetenschappelijke normen.

Experimenten kunnen tot nieuwe therapie leiden

En toen onderzoekers vitamine C later in beter voorbereide experimenten testten, bleek het geen enkel effect te hebben.

Tests op laboratoriumdieren wijzen echter uit dat een extreem hoge dosis vitamine C de groei van kankercellen kan remmen.

Al is zo’n hoge dosis gevaarlijk, het valt niet uit te sluiten dat het ooit mogelijk is om een therapie te ontwikkelen op basis van de eigenschappen van de vitamine.

Wil je op de hoogte blijven van de zoektocht naar nieuwe, baanbrekende kankertherapieën, neem dan hier een abonnement op Wetenschap in Beeld.

Als je nu een abonnement neemt, krijg je een gunstige aanbieding: Twaalf nummers van Wetenschap in Beeld en een dvd-box van Blue Planet I + II voor maar € 59,95.

Bloeding door extra voeding

Kanker

Het voedingssupplement PC-SPES was een tijdlang populair onder patiënten met prostaatkanker omdat het de kanker zou remmen.

Het supplement werd verkocht als plantaardig product, maar bleek later een mengsel van synthetische stoffen te bevatten, waaronder de ontstekingsremmer Indomethacine, de oestrogeenachtige stof DES en de bloedverdunner Warfarine.

De laatste vergroot het risico op bloedingen, vooral na operaties, en kan er in het ergste geval toe leiden dat een patiënt doodbloedt.

Kruid remt chemotherapie

Kanker

Extracten van de plant hertshooi worden gebruikt door kankerpatiënten om de kanker te genezen of depressiviteit te dempen.

Het kruid is op zich niet gevaarlijk, maar uit proeven blijkt dat hij het gehalte van sommige soorten chemomedicijnen in het bloed verlaagt.

De oorzaak is vermoedelijk dat hij bepaalde chemische processen in de lever verstoort, waardoor de chemotherapie niet zo goed werkt als anders.

Softdrug helpt patiënten

Kanker

Kankerpatiënten overal ter wereld zetten zich in voor goedkeuring van de softdrug cannabis voor medicinaal gebruik, en met reden. Uit een groot onderzoek blijkt dat cannabis een aantal bijwerkingen van chemotherapie sterk vermindert.

47 procent van de patiënten die de drug kregen, was veel minder misselijk dan daarvoor, terwijl dat slechts 20 procent was bij patiënten die een placebo kregen.

Cannabis verzachtte in sommige gevallen de pijn van de chemotherapie.

De drug dankt zijn gunstige werking aan de actieve stoffen, de cannabinoïden, die zich hechten aan bepaalde eiwitten op de zenuwcellen. Zo kunnen ze de pijnsignalen dempen of de dosis hormonen die vrijkomt uit de cellen veranderen.

Cannabis is ook getest als middel om kankercellen te doden, en op internet wemelt het van de beweringen dat de drug tumoren kan bestrijden, maar daar is geen wetenschappelijk bewijs voor.

In de gevallen waarin cannabis op mensen werd getest, namen onderzoekers geen Het voedingssupplement PC-SPES was een tijdlang populair effect op de kankercellen waar.

Wetenschap pakt de fabeltjes aan

Internet staat vol met beweringen over alternatieve medicijnen, maar veruit de meeste vallen al heel snel door de mand.

Andere mythen zijn hardnekkiger.

In het vizier van de helm van de Apollo-astronaut Eugene Cernan zie je een spiegelbeeld van een man zonder ruimtepak. Is dat het bewijs dat de maanlandingen zijn opgenomen in een studio op aarde?

Wij gaan de diepte in met de meest hardnekkige complottheorieën van de wetenschap in Wetenschap in Beeld 4/2018.