© Shutterstock

Veelbelovend kankervaccin wordt op mensen getest

Een vaccin tegen alle vormen van kanker klinkt bijna te goed om waar te zijn. Desondanks is zo’n type vaccin in ontwikkeling en wordt het nu op mensen getest. De onderzoekers hopen dat alle kankersoorten binnenkort te genezen zijn.

29 november 2017 door Babak Arvanaghi

Een celmonster en een prikje met een injectienaald – op deze simpele manier worden alle vormen van kanker in de toekomst wellicht bestreden.

Het Amerikaanse biotechonologiebedrijf Moderna kreeg onlangs groen licht om een kankerbestrijdend vaccin op mensen te testen.

Als het veelbelovende vaccin met de welluidende naam mRNA-4157 die tests doorstaat, zijn alle vormen van kanker binnen 5 tot 10 jaar wellicht te genezen.

Celmonster toont kanker aan

Het betreft een zogenoemd therapeutisch vaccin, wat inhoudt dat het niet voorkomt, maar bestrijdt. Zo onderscheidt dit vaccin zich van bijvoorbeeld het HPV-vaccin, dat juist profylactisch is – voorkomend.

Mis nooit meer het belangrijkste wetenschappelijke nieuws – ontvang de NIEUWSBRIEF van Wetenschap in Beeld rechtstreeks in je mailbox.

Het nieuwe vaccin wordt op maat gemaakt voor de vorm van kanker die de patiënt heeft.

De arts neemt een celmonster van het gezwel, dat genetisch geanalyseerd wordt. Op basis van de uitslag identificeren de onderzoekers een bepaald type mutatie in het gezwel: zogeheten neoepitopen.

Lichaam doodt kankercellen

De mutatie wordt gecodeerd in een RNA-streng, die in het lichaam van de patiënt geïnjecteerd wordt.

Het RNA draagt de gecodeerde informatie over op het immuunsysteem, dat daarmee een werktuig in handen heeft om de kankercellen op te sporen en te doden.

VERKEN HET LICHAAM met een abonnement op Wetenschap in Beeld

Dankzij deze methode wordt het immuunsysteem uitgerust met een wapen dat alle soorten kankercellen en dus alle vormen van kanker kan bestrijden.

Veiligheid staat voorop

Aanvankelijk moeten de proeven op mensen eventuele bijwerkingen van het vaccin aan het licht brengen en wordt onderzocht hoe hoog de dosis moet zijn.

Als de tests afgerond zijn, wordt het vaccin getest op kankerpatiënten.