© Creative Commons

Salmonella kan hersenkanker vernietigen

Wetenschappers hebben het voor elkaar gekregen dat een gemodificeerde salmonellabacterie een zeer gevaarlijke vorm van hersenkanker aanvalt en opeet.

17 januari 2017 door Karine Kirkebæk

Gewoonlijk heeft de salmonellabacterie het op de darmen gemunt en veroorzaakt hij diarree en koorts.

Onderzoekers van de Duke University in de VS hebben de bacterie nu echter zo gemodificeerd dat hij het hogerop zoekt – om precies te zijn in de hersenen, waar hij tumoren aanvalt.

De onderzoekers hebben de methode getest op ratten met glioblastoma multiforme, een zeer agressieve vorm van kanker, en de resultaten waren verbluffend.

Levensduur met 20% verlengd

De onderzoekers injecteerden gemodificeerde salmonellabacteriën in het hersengebied met de tumor.

Slechts 30 procent van de mensen met een glioblastoom is twee jaar nadat de diagnose wordt gesteld nog in leven.

De muizen die werden geïnjecteerd met salmonella, leefden echter 100 dagen langer dan de muizen die niet zo’n shot hadden gekregen. Dat betekent dat hun levensduur met 20 procent werd verlengd – vertaald naar een mensenlichaam dus ongeveer 10 jaar.

Geleide raketten

De salmonellabacterie – een zogeheten Salmonella typhimurium – werd zo aangepast dat hij op zoek ging naar de tumoren, omdat hij behoefte had aan de chemische verbinding purine.

Een glioblastoom is rijk aan purine, waardoor de bacteriën als een soort geleide raketten op de tumoren afgingen.

Salmonellabacteriën (roze) vallen kankercellen (blauw) aan.