Plastic disk

Plastic schijf onder de huid vernietigt kankergezwel

Onderzoekers hebben het immuunsysteem zodanig kunnen stimuleren dat het kankergezwellen kan vernietigen.

20 september 2010

Het afweersysteem kan kankergezwellen in wezen zelf vernietigen, maar die verbergen zich vaak. Nu heeft de Amerikaanse Harvard University in Massachusetts een simpele manier gevonden om de afweer zodanig te stimuleren dat deze de gezwellen gaat bestrijden – bij muizen in elk geval.

De onderzoekers gebruiken schijfjes zo groot als je nagel van een poreuze soort plastic. Deze schijfjes worden geïmpregneerd met vernietigde kankercellen en moleculen die de afweer in staat van paraatheid brengen, en dan worden ze onderhuids bij een muis met kanker ingebracht. De alarmstoffen trekken zogeheten dendritische cellen aan, die tot in de poriën van de schijf dringen en daar in aanraking komen met de kankercellen. De dendritische cellen leren zo de ongewenste kankercellen te herkennen, en dan kunnen ze de vele andere cellen van het afweersysteem leren het gezwel aan te vallen.

Als er ‘lege’ schijven werden aangebracht, bleven de tumoren groeien en kwamen de muizen te overlijden. Bij geïmpregneerde schijven groeiden de gezwellen slechts een klein beetje, en bij de helft van de muizen kon het immuunsysteem het gezwel in zijn geheel vernietigen en bleven de muizen daardoor in leven.