Kræft vaccine top

Nieuwe ontdekking vernietigt en voorkomt tumoren

Een nieuwe Amerikaanse methode leert het afweersysteem van het lichaam bepaalde tumoren te herkennen en bestrijden. Onderzoekers hopen dat ze aan de hand van deze nieuwe kennis een vaccin kunnen ontwikkelen.

5 januari 2017 door Nanna Vium

Een behandeling die tumoren vernietigt en je de rest van je leven immuun maakt voor deze gevreesde ziekte.

Dat kan in de toekomst werkelijkheid worden dankzij een nieuw onderzoek uitgevoerd in de VS door onderzoekers van de University of Michigan.

Met behulp van microscopische pakketjes met zogenaamde neo-antigenen erin, is het de onderzoekers gelukt om T-cellen in het eigen afweersysteem van het lichaam te leren tumoren te doden en nieuwe tumoren te herkennen.

Llichaam wordt immuun

En dat is goed nieuws voor de kankerbestrijding van de toekomst, omdat je niet alleen tumoren verwijdert, maar het ook mogelijk maakt dat het lichaam er immuun voor wordt.

Dat verklaart Rui Kuai, de hoofdauteur van het onderzoek.

Zijn collega's en hij hebben de methode onlangs op muizen uitgetest, waarbij het hen is gelukt om bestaande darmkanker- en huidkankertumoren binnen 10 dagen te verwijderen en bovendien nieuwe kankercellen te doden.

Veelbelovende resultaten

De volgende stap is om de methode op een groep grotere dieren uit te testen. En al duurt het nog lang voordat mensen ermee behandeld kunnen worden, toch biedt de studie hoop voor de toekomst.

'De heilige graal in kankerimmunotherapie is om gezwellen te elimineren en recidieven gifvrij te voorkomen. En onze studie toont veelbelovende resultaten,' zegt James Moon, een van de wetenschappers van het onderzoek, tegen Eurekalert.