Layla Richards

DOORBRAAK: Nieuwe kankertherapie redt meisje

Een baanbrekende, experimentele behandeling heeft het leven gered van een eenjarig Engels meisje. Genetisch gemodificeerde cellen stopten een agressieve vorm van leukemie in haar lichaam.

10 november 2015 door Babak Arvanaghi

Nog maar vijf maanden geleden waren de vooruitzichten somber voor de eenjarige Layla Richards uit Londen. Haar lijfje was getroffen door een agressieve vorm van leukemie ofwel bloedkanker.

Beenmergtransplantatie en chemotherapie mochten niet baten en de artsen hadden de behandeling van de baby gestaakt. Maar haar ouders weigerden zich daarbij neer te leggen en besloten een nieuwe, experimentele behandeling te proberen.

Genetisch gemodificeerde cellen tegen leukemie

In het Great Ormond Street Hospital werd Layla Richards behandeld met genetisch gemodificeerde cellen. En die brachten genezing.

Het probleem bij leukemie is dat bepaalde witte bloedcellen – zogenoemde T-cellen, die de natuurlijke afweer van het lichaam vormen tegen bijvoorbeeld kanker – de ziekte niet herkennen.

Door T-cellen van een donor te manipuleren, hebben de artsen cellen gemaakt die leukemie wel herkennen. Daarnaast bewerkten ze de cellen zo dat deze niet zouden worden afgestoten door het lichaam van het meisje.

Leukemie was verdwenen

Twee maanden nadat er een milliliter van de 'designercellen' bij Layla Richards werd geïnjecteerd, was de kanker niet langer zichtbaar in haar lichaam. Ze kreeg vervolgens nog een beenmergtransplantatie, waardoor haar eigen afweersysteem werd versterkt en de lichaamsvreemde T-cellen werden gedood.

De langetermijneffecten van de therapie zijn nog niet bekend, maar op basis van het succes met het Britse meisje hebben inmiddels meer mensen de behandeling ondergaan.