Kanker top top

Nieuw molecuul verwoest een kwart van alle kankersoorten

Wetenschappers hebben een molecuul ontwikkeld dat in het laboratorium tot een kwart van alle bekende kankersoorten effectief bestrijdt. Nu hopen ze dat het molecuul een minder schadelijk alternatief kan vormen voor bestaande kankerbehandelingen.

4 november 2016 door Nanna Vium

Een molecuul met de naam S63845 kan wel eens heel belangrijk worden in de strijd tegen de gevaarlijkste vormen van kanker.

Wetenschappers van onder andere het Walter and Elisa Hall Institute in Australië hebben dit molecuul onderzocht en een artikel gepubliceerd waarin ze vaststellen dat het de groei van ongeveer een kwart van alle kankersoorten die we tegenwoordig kennen tegengaat.

Molecuul gaat verschillende soorten kanker tegen

Volgens deze wetenschappers blokkeert het molecuul een eiwit dat MCL1 wordt genoemd en dat nodig is voor de groei van veel kankercellen – zonder dit eiwit sterven ze.

Deze ontdekking kan wetenschappers helpen in de strijd tegen verschillende soorten kanker, bijvoorbeeld leukemie, lymfeklierkanker en long- en borstkanker.

'We hebben uitgebreid onderzoek gedaan en het lijkt erop dat S63845 kankercellen aanvalt die MCL1 nodig hebben om te overleven,' zegt Guillaume Lessene – een van de mensen achter het onderzoek.

Gezonde cellen worden niet beschadigd

Kijk hier naar wat de wetenschappers over het molecuul zeggen.

S63845 is onschadelijk voor gezonde cellen, waardoor het risico op bijwerkingen minimaal is.

Maar het onderzoek bevindt zich nog in de preklinische fase: er moet dus nog veel meer onderzoek worden gedaan voordat het gebruikt kan worden voor de behandeling van kanker. De voorlopige bevindingen zijn echter positief.

'Wij vermoeden dat S63845 een middel is dat kanker bij de kern aanpakt,' zegt een van de andere onderzoekers, Andrew Wei van het Alfred Hospital in Australië.