Leukemie

DOORBRAAK: Nieuwe therapie geneest vergevorderde leukemie

Artsen zijn erin geslaagd het immuunsysteem zo te manipuleren dat dit leukemie aanvalt. 93% van de patiënten vertoont geen symptomen meer.

3 mei 2016 door Babak Arvanaghi

De toekomst zag er somber uit voor 29 Amerikaanse leukemiepatiënten.

Alle methoden om de kanker klein te krijgen waren uitgeput, en de artsen hadden hen vrijwel opgegeven.

Maar voor 27 van hen – 93% – kwam er redding in de vorm van een nieuwe, experimentele behandeling. De artsen slaagden erin de ziekte af te remmen en tot stilstand te brengen.

T-cellen vallen kanker aan

De 29 personen hadden allen leukemie in een vergevorderd stadium, en traditionele behandelingen zoals beenmergtransplantatie en chemotherapie mochten niet baten.

Daarom testten de artsen een experimentele T-celtherapie, waarbij het immuunsysteem van het lichaam de kanker te lijf gaat.

Gewoonlijk kunnen T-cellen, die onderdeel zijn van het immuunsysteem, kanker niet herkennen. Maar nadat de T-cellen van de patiënt genetisch waren gemanipuleerd, vielen ze de kanker wel aan.

De cellen werden uitgerust met de receptor CAR (chimeric antigen receptor), die in staat is om CD19-cellen op te sporen. Deze cellen zijn kenmerkend voor leukemie in een vergevorderd stadium.

Nog een lange weg te gaan

Ondanks het grote succes benadrukken de onderzoekers achter de methode dat die nog erg pril is, en dat nog niet bekend is hoe effectief de behandeling over het geheel genomen is.

Er zijn nog weinig gegevens over terugval – bij een aantal van de 27 patiënten bij wie de behandeling een positief effect had, keerde de kanker echter terug. Bovendien heeft de therapie een aantal bijwerkingen, zoals hoge koorts en lage bloeddruk. Desondanks zijn de artsen positief gestemd.

De nieuwe methode heeft een groot ontwikkelingspotentieel en geeft hoop aan patiënten die alle andere opties al hebben geprobeerd.