Botkanker

De oudste kankerpatiënt ter wereld is 1,7 miljoen jaar oud

In een grot in Zuid-Afrika is een 1,7 miljoen jaar oud teenkootje gevonden met sporen van botkanker. Deze teen is het oudste, bekende kankergeval ter wereld.

19 december 2016

Kanker is niets nieuws, blijkt uit een botvondst in de Zuid-Afrikaanse Swartkransgrot.

En de ziekte wordt dus niet veroorzaakt door onze moderne manier van leven.

Het teenkootje is afkomstig uit een Zuid-Afrikaanse regio die bekendstaat om alle fossielen die er gevonden zijn en die daarom ook wel de 'bakermat van de mensheid' wordt genoemd.

Kanker ontdekt met 3D-techniek

Met 3D-beeldtechniek vonden onderzoekers van de Universiteit van de Witwatersrand in Johannesburg in dit 1,7 miljoen jaar oude teenkootje van een voorouder van Homo sapiens een spoor van de agressieve botkanker osteosarcoom.

Dit kleine stukje bot was het enige dat van het skelet was overgebleven. Het is daarom niet duidelijk of het afkomstig is van een volwassene of een kind, en of de kanker ook de doodsoorzaak is geweest.

De wetenschappers hebben echter wel vast kunnen stellen dat het kankergezwel in de teen erg pijnlijk moet zijn geweest en dat deze persoon daarom moeite had om te lopen en rennen.

Kanker bij dieren minstens 300 miljoen jaar oud

? Niet alleen mensen kunnen kanker krijgen.? Het oudste geval van kanker dat ooit is vastgesteld, werd gevonden in het 300 miljoen jaar oude fossiel van een vis uit Noord-Amerika.? Ook in de skeletten van dinosaurussen en mammoeten zijn sporen van kanker gevonden.